Talarn destaca l’aportació al patrimoni, a la cultura i al territori que suposa la donació del fons Bonell a l’Arxiu Fotogràfic de l’IEI
09/09/2025
El president ha signat amb l’autor la cessió d’aquest material, format per imatges preses entre 1951 i 2010 de tipus monumental, paisatgístic i social de Lleida ciutat i altres indrets de Ponent i de Catalunya
El president de la Diputació de Lleida i de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Joan Talarn, ha signat aquest dimarts la donació a l’Arxiu Fotogràfic de l’IEI del fons Àngel Bonell amb l’autor, un acte celebrat a la Biblioteca de l’IEI i durant el qual el president ha agraït l’aportació al patrimoni, a la cultura i al territori que suposa aquesta donació. L’acte també ha comptat amb l’assistència de la vicepresidenta de l’IEI, Estefania Rufach, i del director, Andreu Vàzquez.
El fons està format per vuit àlbums de fotografies en paper 18x24cm, vuit caixes amb fotografies en paper i dos caixes amb rotlles i sobres de negatius de 35mm i 6x6. Les fotografies es van realitzar entre els anys 1951 i 2010 i tenen interès històric, cultural i artístic, per la seva mirada estètica particular, per la seva qualitat tècnica i per l’òptim estat de conservació.
Joan Talarn ha volgut fer un agraïment molt especial a Àngel Bonell i a la seva família per la donació a l’Arxiu Fotogràfic de l’Institut d’Estudis Ilerdencs d’un fons d’imatges “de llocs emblemàtics i d’esdeveniments socials de Lleida i del nostre territori” que quedarà “preservat, estudiat i posat a disposició de la ciutadania”.
El president ha destacat igualment la “mirada, treballada amb paciència i estima per Lleida”, d’Àngel Bonell, que li va permetre captar monuments, paisatges i moments col·lectius “amb una qualitat tècnica i una sensibilitat que avui reconeixem com a part de la nostra memòria gràfica”, i ha insistit a remarcar la “generositat” del fotògraf, que permetrà que el fons no sols es conservi, sinó que també que “en puguem disposar i seguir treballant-lo”.
En aquesta línia, Joan Talarn ha volgut fer un reconeixement a la feina de l’Arxiu Fotogràfic de l’IEI, que “amb criteri tècnic i vocació de servei, es fa responsable no d’unes caixes, àlbums o negatius, sinó d’històries, vivències i d’identitats que s’entrellacen en cada fotografia”, amb la qual cosa “guanya el patrimoni, guanya la cultura i hi guanya tot el territori”.
El procés que ha culminat amb la donació i la cessió dels drets d’ús del fons es va iniciar el passat 4 d’octubre arran de la proposta efectuada pel mateix Àngel Bonell Cervera.
Pel que fa a la temàtica i abast geogràfic del fons, i a l’espera de la descripció individual de totes les imatges, es pot dir que la temàtica del fons és de tipus monumental, paisatgístic i social. El seu abast geogràfic és, principalment, Lleida ciutat, les Garrigues, l’Urgell i la Noguera, tot i que també hi ha fotografies d’altres indrets de Catalunya. L’estat de conservació és molt bo. Les fotografies en paper estan en àlbums on hi consten anotacions que les identifiquen i les daten.
Tot plegat configura un fons que té un gran valor patrimonial per al nostre territori, ja que documenta gràficament la història de la nostra demarcació amb una qualitat tècnica elevada i una mirada estètica molt particular i especialment interessant. Les imatges són treballades, pensades, amb cura per l’enquadrament, per la il·luminació, per l’enfoc,... Un reflex de l’afició de Bonell per la fotografia i la seva estima per Lleida.
Àngel Bonell Cervera va néixer a la Finca de Sant Miquel (Bellver de Cinca, Osca) el 14 de febrer de 1935. Allí hi va cursar els seus estudis primaris. L’any 1950 es traslladà a Lleida, on va treballar a les Sederies Catalanes durant més de quaranta cinc anys. La seva afició per la fotografia es va originar amb l’arribada a casa seva d’una càmera fotogràfica Bilora Boy que va portar el seu germà de Tetuan, on feia el servei militar, l’any 1951. Després d’aquesta càmera, el 1965, es va comprar una Voighänder amb la que va realitzar totes les fotografies.
Bonell va anar perfeccionant la seva tècnica de manera autodidacta i va immortalitzar nombrosos espais rellevants de la ciutat de Lleida, com ara la Seu Vella, els Camps Elisis, la Mitjana, les Basses, el riu, el Xoperal,... així com també esdeveniments socials com ara la Festa Major, trobades sardanistes,... i molts dels monuments que hi ha per tota la ciutat en els seus passejos del diumenge, majoritàriament. També va fotografiar indrets de la província de Lleida on hi anava a estiuejar o on hi feia turisme. Així doncs, hi ha fotografies de Puiggròs els Omellons, Tarrés, Maldà, Sant Martí de Maldà, Llorens, Vilanova de Meià o Àger, i algunes fotografies de la resta de Catalunya.
El president de la Diputació de Lleida i de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Joan Talarn, ha signat aquest dimarts la donació a l’Arxiu Fotogràfic de l’IEI del fons Àngel Bonell amb l’autor, un acte celebrat a la Biblioteca de l’IEI i durant el qual el president ha agraït l’aportació al patrimoni, a la cultura i al territori que suposa aquesta donació. L’acte també ha comptat amb l’assistència de la vicepresidenta de l’IEI, Estefania Rufach, i del director, Andreu Vàzquez.
El fons està format per vuit àlbums de fotografies en paper 18x24cm, vuit caixes amb fotografies en paper i dos caixes amb rotlles i sobres de negatius de 35mm i 6x6. Les fotografies es van realitzar entre els anys 1951 i 2010 i tenen interès històric, cultural i artístic, per la seva mirada estètica particular, per la seva qualitat tècnica i per l’òptim estat de conservació.
Joan Talarn ha volgut fer un agraïment molt especial a Àngel Bonell i a la seva família per la donació a l’Arxiu Fotogràfic de l’Institut d’Estudis Ilerdencs d’un fons d’imatges “de llocs emblemàtics i d’esdeveniments socials de Lleida i del nostre territori” que quedarà “preservat, estudiat i posat a disposició de la ciutadania”.
El president ha destacat igualment la “mirada, treballada amb paciència i estima per Lleida”, d’Àngel Bonell, que li va permetre captar monuments, paisatges i moments col·lectius “amb una qualitat tècnica i una sensibilitat que avui reconeixem com a part de la nostra memòria gràfica”, i ha insistit a remarcar la “generositat” del fotògraf, que permetrà que el fons no sols es conservi, sinó que també que “en puguem disposar i seguir treballant-lo”.
En aquesta línia, Joan Talarn ha volgut fer un reconeixement a la feina de l’Arxiu Fotogràfic de l’IEI, que “amb criteri tècnic i vocació de servei, es fa responsable no d’unes caixes, àlbums o negatius, sinó d’històries, vivències i d’identitats que s’entrellacen en cada fotografia”, amb la qual cosa “guanya el patrimoni, guanya la cultura i hi guanya tot el territori”.
El procés que ha culminat amb la donació i la cessió dels drets d’ús del fons es va iniciar el passat 4 d’octubre arran de la proposta efectuada pel mateix Àngel Bonell Cervera.
Pel que fa a la temàtica i abast geogràfic del fons, i a l’espera de la descripció individual de totes les imatges, es pot dir que la temàtica del fons és de tipus monumental, paisatgístic i social. El seu abast geogràfic és, principalment, Lleida ciutat, les Garrigues, l’Urgell i la Noguera, tot i que també hi ha fotografies d’altres indrets de Catalunya. L’estat de conservació és molt bo. Les fotografies en paper estan en àlbums on hi consten anotacions que les identifiquen i les daten.
Tot plegat configura un fons que té un gran valor patrimonial per al nostre territori, ja que documenta gràficament la història de la nostra demarcació amb una qualitat tècnica elevada i una mirada estètica molt particular i especialment interessant. Les imatges són treballades, pensades, amb cura per l’enquadrament, per la il·luminació, per l’enfoc,... Un reflex de l’afició de Bonell per la fotografia i la seva estima per Lleida.
Àngel Bonell Cervera va néixer a la Finca de Sant Miquel (Bellver de Cinca, Osca) el 14 de febrer de 1935. Allí hi va cursar els seus estudis primaris. L’any 1950 es traslladà a Lleida, on va treballar a les Sederies Catalanes durant més de quaranta cinc anys. La seva afició per la fotografia es va originar amb l’arribada a casa seva d’una càmera fotogràfica Bilora Boy que va portar el seu germà de Tetuan, on feia el servei militar, l’any 1951. Després d’aquesta càmera, el 1965, es va comprar una Voighänder amb la que va realitzar totes les fotografies.
Bonell va anar perfeccionant la seva tècnica de manera autodidacta i va immortalitzar nombrosos espais rellevants de la ciutat de Lleida, com ara la Seu Vella, els Camps Elisis, la Mitjana, les Basses, el riu, el Xoperal,... així com també esdeveniments socials com ara la Festa Major, trobades sardanistes,... i molts dels monuments que hi ha per tota la ciutat en els seus passejos del diumenge, majoritàriament. També va fotografiar indrets de la província de Lleida on hi anava a estiuejar o on hi feia turisme. Així doncs, hi ha fotografies de Puiggròs els Omellons, Tarrés, Maldà, Sant Martí de Maldà, Llorens, Vilanova de Meià o Àger, i algunes fotografies de la resta de Catalunya.