Núria Roselló guanya la Biennal Larva de l’IEI amb un recorregut fotogràfic pels abocadors il·legals de la ciutat de Lleida

16/12/2021
El veredicte s’ha donat a conèixer en la inauguració de l’exposició col·lectiva dels sis finalistes, que es podrà veure a La Gòtika fins al 20 de febrer vinent

La guanyadora, que ha presentat l’obra ‘Basura’, s’ha endut com a premi una exposició individual a la mateixa sala durant el 2022, amb l’edició d’un catàleg

 

La lleidatana Núria Roselló ha estat la guanyadora de la tercera edició de la Biennal d’Arts Plàstiques i Visuals de l’IEI-Larva, que organitza l’Institut d’Estudis Ilerdencs. El veredicte s’ha donat a conèixer aquest dijous coincidint amb la inauguració de l’exposició col·lectiva de les creacions dels sis finalistes de Larva 03, una mostra que es podrà veure a la sala La Gòtika fins al 20 de febrer vinent. L’acte d’avui ha comptat amb la presència de la vicepresidenta de l’IEI, Estefania Rufach, i del director, Joan Josep Ardanuy.

Núria Roselló s’ha endut com a premi la producció d’una exposició individual durant l’any 2022 a La Gòtika, amb l’edició d’un catàleg. Roselló va presentar a la Biennal Larva l’obra ‘Basura’, un recorregut fotogràfic pels abocadors il·legals de la ciutat de Lleida que ens convida a reflexionar sobre la brossa, sobre allò que mostra i allò que amaga, i sobre el particular mapa que ha descobert al voltant d’ella. El seu nom succeeix en el palmarès a Joan Pallé i Ferran Lega, guanyadors de les dos anteriors edicions de la Biennal Larva.

Pel que fa a la mostra col·lectiva inaugurada avui a La Gòtika, inclou les obres dels sis finalistes: Maria Giró, Merly Castaño, Núria Costa, Núria Roselló, Paula Artés i Roc Domingo. Aquests sis artistes van ser seleccionats pel jurat del total de 28 propostes presentades.

Un jurat que ha estat format per Joan Josep Ardanuy, director de l’IEI i que actua com a president, Joanpere Massana, conseller del Departament d’Arts de l’IEI i que exerceix de secretari del jurat, Oriol Fontdevila (comissari i crític d’art), Glòria Bosch (comissària i investigadora, vinculada a la Fundació Vila Casas), Jesus Vilamajó (comissari independent, director tècnic del festival SCAN Tarragona i director dels festivals Embarrat i Errant) i Anselm Ros (tècnic de l’IEI, comissari de La Gòtika).

L’Institut d’Estudis Ilerdencs és al capdavant de l’organització de la Biennal Larva, una iniciativa ideada des del Departament d’Arts i Patrimoni de l’IEI i que vol donar suport al desenvolupament de projectes d’arts visuals, a la creació emergent i per donar a conèixer el teixit artístic de les terres de Lleida, tot cercant i difonent els nous talents artístics, emergents o poc consolidats, i fomentant la creativitat i les iniciatives artístiques dins el territori.

De fet, una biennal d’art és una perfecta ocasió per comprovar la salut artística d’un territori i el punt on es troben els creadors amb les seves inquietuds i objectius. Des de la seva primera edició, ara fa cinc anys, Larva ha tingut l’afany de descoberta i impuls de talents nous. Al llarg de tres edicions, s’han pogut conèixer i valorar més de cent propostes, més de cent artistes, joves la majoria, compromesos amb el progrés d’un llenguatge. Enguany, malgrat la pandèmia, s’han rebut 28 propostes, de les quals en aquesta exposició se’n mostren les sis que el jurat ha escollit com a finalistes.

La guanyadora: Núria Roselló (Lleida, 1999)

Ha cursat batxillerat artístic a l’Institut Màrius Torres de Lleida.

Actualment, la brossa defineix el seu treball artístic. Utilitza la imatge per immortalitzar les seves accions. Persegueix la seva atracció pels materials de rebuig anant a parar als àmbits perifèrics per indagar en allò que ens provoca abjecció.

Aquesta forma de treball li ofereix l'oportunitat d'enfrontar-se a diferents tipus de deixalles, de brutícia, de putrefacció, d'abandonament, d'oblit i de pobresa, fent que coincideixi amb altra gent que, per un motiu o altre, també té relació amb aquests elements. Tota aquesta gent que ha conegut, totes les converses establertes entre la brossa i la realitat que ens rodeja, conformen el seu procés de treball.

L’obra guanyadora: ‘Basura’

“Un recorregut pels voltants de la ciutat de Lleida perseguint la brossa de cada racó convertit en abocador il·legal. Espais que habito per crear una sèrie de representacions tenint la brossa aliena com el principal material per donar lloc a escenes que creen o recreen diferents històries en la imaginació de l'espectador.

El punt d'inici parteix d’una cerca geogràfica d'aquests indrets, fent canviar totalment la meva forma d'habitar i percebre la ciutat, qüestionant la relació que tenim amb els diferents entorns i transformant la meva mirada respecte a tot el que envolta la brossa. Tot allò que trenca amb el ritme establert en una ciutat, aquella realitat que no podem assumir perquè no encaixa en els nostres esquemes de vida i producció i que, per tant, rebutgem abans d'arribar a establir cap mena de mirada.

He descobert Lleida formant un mapa dels abocadors il·legals, habitant-los com el meu propi taller, endinsant-me entre les escombraries per seleccionar els elements que donaran com a resultat representar un tipus de recreació o una altra. Fent que a través de la brossa aconsegueixi entrar en la intimitat que intentem amagar.

La mostra d'aquest recorregut viscut es presenta en forma de fotografies que parteixen de l'acceptació de l'error i del caos, prenent consciència del que inicialment seria considerat com un error fotogràfic per seleccionar precisament amb aquesta intencionalitat. La sèrie fotogràfica ha estat realitzada amb una càmera analògica de mig format, que m'ha proporcionat l'allunyament necessari de la perfecció fotogràfica”.