L’IEI i l’ICE de la UdL donen continuïtat al projecte Àgora Còmic amb un curs de formació per al professorat
15/10/2025
El curs ‘Llenguatge i història del Còmic’ consta de sis sessions teòriques i pràctiques que se celebren a l’Espai Seccions de l’IEI i tenen com a formador Toni Guiral
L’objectiu és dotar els docents de recursos i coneixements per incorporar el còmic com a eina pedagògica, sigui quina sigui la matèria que imparteixen
El director de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Andreu Vàzquez, i el coordinador pedagògic de Secundària de l'ICE de la UdL, Anton Not, han assistit aquest dimecres a l’Espai Seccions de l’IEI a la sessió inaugural del Programa del Taller ‘Llenguatge i història del Còmic’. El curs s’adreça a professors de qualsevol nivell acadèmic per facilitar-los formació de cara a poder incorporar el còmic com a eina pedagògica que ajudi a transmetre valors i coneixements.
Aquesta acció s’emmarca i dona continuïtat al projecte Àgora Còmic, impulsat per l’IEI, amb la col·laboració de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UdL. Es tracta d’un projecte que es va endegar l’any passat amb l’objectiu de posar en valor el còmic com a eina pedagògica de comunicació i d’ensenyament, més enllà de la seva rellevància artística i cultural. En aquella primera experiència, Àgora Còmic va comptar amb la participació d’escoles d’art i instituts de batxillerat artístic Ondara-Escola d’Art i Superior de Disseny de Tàrrega, l’Escola Municipal d’Art Leandre Cristòfol de Lleida, l’Institut Màrius Torres de Lleida i el Col·legi Episcopal de Lleida. L’alumnat va rebre formació en diferents tallers i, a partir d’aquí, van crear un còmic, i els millors treballs s’estan exposant actualment a l’Escola Municipal d’Art Leandre Cristòfol de Lleida.
Ara s’ha volgut anar un pas més enllà amb aquest curs que consta de sis sessions, totes elles amb seu a l’Espai Seccions de l’IEI, que tindran com a formador Toni Guiral, historiador, divulgador, crític, guionista i editor de còmics català, tota una autoritat en la matèria. Cada sessió està dividida en dues parts, una de més teòrica en què es treballen els referents i els autors més importants, i una de més pràctica en la qual es treballen els rudiments del llenguatge del còmic.
Es tracta d’una formació pensada per a docents de qualsevol nivell educatiu, per tal que el professorat, sigui de l’assignatura que sigui, pugui incorporar el còmic a la seva aula, i que ho faci sense necessitat de ser ni un virtuós del dibuix ni un geni en la creació de guions, sinó que ho faci a partir dels mínims recursos i coneixements sobre el món del còmic que se li facilitaran durant el curs.
Així, per exemple, a la sessió inaugural celebrada avui s’ha ofert una primera revisió general de la història del còmic segons els seus principals formats de publicació (revistes, tires de premsa, comic-books i llibres i novel·les gràfiques) i s’ha treballat d’on surten les idees per als còmics (recerca del tema i de l’argument i decisió del número de pàgines de la historieta).
A la segona sessió (27 d’octubre), es parlarà sobre la història del còmic a Europa i es revisaran les seves principals publicacions, personatges i autors/es, a més de treballar sobre la recerca de la documentació i l’estudi dels plans bàsics en un còmic i la seva utilització segons les necessitats del que es vol explicar.
La tercera, programada per al 6 de novembre, se centrarà en el còmic a Espanya, la seva aparició i desenvolupament, i en què són el tempo narratiu i l’el·lipsi i el disseny de personatges i creació de les seves principals característiques. La quarta (17 de novembre) preveu tractar el còmic als Estats Units, bressol de les tires de premsa i del format comic-book, i com fer un guió tècnic, en les diverses maneres segons si és un mateix el dibuixant o ho és una altra persona, i en la tasca del guionista.
La cinquena i penúltima sessió (27 de novembre) posarà el focus en el còmic a Llatinoamèrica i en el dibuix, les seves possibilitats i l’ús de tècniques com el collage. El curs acabarà el 9 de desembre amb la sisena i darrera sessió, que oferirà un breu repàs a la història del manga i també treballarà el color i la retolació com a complements d’un còmic.
L’objectiu és dotar els docents de recursos i coneixements per incorporar el còmic com a eina pedagògica, sigui quina sigui la matèria que imparteixen
El director de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, Andreu Vàzquez, i el coordinador pedagògic de Secundària de l'ICE de la UdL, Anton Not, han assistit aquest dimecres a l’Espai Seccions de l’IEI a la sessió inaugural del Programa del Taller ‘Llenguatge i història del Còmic’. El curs s’adreça a professors de qualsevol nivell acadèmic per facilitar-los formació de cara a poder incorporar el còmic com a eina pedagògica que ajudi a transmetre valors i coneixements.
Aquesta acció s’emmarca i dona continuïtat al projecte Àgora Còmic, impulsat per l’IEI, amb la col·laboració de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UdL. Es tracta d’un projecte que es va endegar l’any passat amb l’objectiu de posar en valor el còmic com a eina pedagògica de comunicació i d’ensenyament, més enllà de la seva rellevància artística i cultural. En aquella primera experiència, Àgora Còmic va comptar amb la participació d’escoles d’art i instituts de batxillerat artístic Ondara-Escola d’Art i Superior de Disseny de Tàrrega, l’Escola Municipal d’Art Leandre Cristòfol de Lleida, l’Institut Màrius Torres de Lleida i el Col·legi Episcopal de Lleida. L’alumnat va rebre formació en diferents tallers i, a partir d’aquí, van crear un còmic, i els millors treballs s’estan exposant actualment a l’Escola Municipal d’Art Leandre Cristòfol de Lleida.
Ara s’ha volgut anar un pas més enllà amb aquest curs que consta de sis sessions, totes elles amb seu a l’Espai Seccions de l’IEI, que tindran com a formador Toni Guiral, historiador, divulgador, crític, guionista i editor de còmics català, tota una autoritat en la matèria. Cada sessió està dividida en dues parts, una de més teòrica en què es treballen els referents i els autors més importants, i una de més pràctica en la qual es treballen els rudiments del llenguatge del còmic.
Es tracta d’una formació pensada per a docents de qualsevol nivell educatiu, per tal que el professorat, sigui de l’assignatura que sigui, pugui incorporar el còmic a la seva aula, i que ho faci sense necessitat de ser ni un virtuós del dibuix ni un geni en la creació de guions, sinó que ho faci a partir dels mínims recursos i coneixements sobre el món del còmic que se li facilitaran durant el curs.
Així, per exemple, a la sessió inaugural celebrada avui s’ha ofert una primera revisió general de la història del còmic segons els seus principals formats de publicació (revistes, tires de premsa, comic-books i llibres i novel·les gràfiques) i s’ha treballat d’on surten les idees per als còmics (recerca del tema i de l’argument i decisió del número de pàgines de la historieta).
A la segona sessió (27 d’octubre), es parlarà sobre la història del còmic a Europa i es revisaran les seves principals publicacions, personatges i autors/es, a més de treballar sobre la recerca de la documentació i l’estudi dels plans bàsics en un còmic i la seva utilització segons les necessitats del que es vol explicar.
La tercera, programada per al 6 de novembre, se centrarà en el còmic a Espanya, la seva aparició i desenvolupament, i en què són el tempo narratiu i l’el·lipsi i el disseny de personatges i creació de les seves principals característiques. La quarta (17 de novembre) preveu tractar el còmic als Estats Units, bressol de les tires de premsa i del format comic-book, i com fer un guió tècnic, en les diverses maneres segons si és un mateix el dibuixant o ho és una altra persona, i en la tasca del guionista.
La cinquena i penúltima sessió (27 de novembre) posarà el focus en el còmic a Llatinoamèrica i en el dibuix, les seves possibilitats i l’ús de tècniques com el collage. El curs acabarà el 9 de desembre amb la sisena i darrera sessió, que oferirà un breu repàs a la història del manga i també treballarà el color i la retolació com a complements d’un còmic.