El Pati de l’IEI convida la ciutadania a ser Nadal compartint la seva llum de dia i de nit  

30/11/2023
 
L’espai llueix des d’avui el muntatge ‘Tots som Nadal’, una instal·lació amb dos parts, una estàtica per al dia i l’altra consistent en un espectacle audiovisual per quan es fa fosc

El president Joan Talarn ha felicitat les festes i ha lloat una proposta que ha definit com “oberta a les famílies” gràcies també al programa ‘Nadales al Pati’


L’Institut d’Estudis Ilerdencs ha reviscut aquest dijous al vespre una de les seves tradicions de les festes, com és l’encesa de les llums de Nadal al seu espai més emblemàtic, el Pati.

El muntatge que s’hi ha instal·lat porta per títol ‘Tots som Nadal’ i és obra de la firma Focus, i l’acte inaugural d’avui ha comptat amb la presència del president de la Diputació de Lleida i de l’IEI, Joan Talarn, i de la vicepresidenta de l’IEI, Estefania Rufach. A l’acte també hi han estat presents; Rosa Pujol, vicepresidenta quarta; i els diputats Cristina Moron, Jordi Verdú, Fermí Masot i Antoni Carré.

En el seu parlament, Joan Talarn ha explicat que el muntatge nadalenc del Pati de l’IEI és una proposta “oberta a totes les famílies” que s’afegirà al programa de Nadales al Pati, gràcies al qual diferents grups i persones vindran a aquest espai tan emblemàtic a interpretar nadales.

És per això que el president ha expressat la seva convicció que el Pati de l’IEI s’omplirà de vida gràcies a una proposta allunyada d’altres que semblen competir per “tenir l’arbre més alt o més quilòmetres de llum”. “A l’IEI, preferim convidar la ciutadania a viure aquestes dates com un reclam per retrobar-nos, per continuar cultivant la cultura de la il·lusió entre els més menuts i poder fer una pausa merescuda en el dia a dia”, ha dit Talarn, que ha animat tothom a penjar a les xarxes socials les fotografies que facin del Pati de l’IEI durant aquestes festes.

‘Tots som Nadal’ consta de dos parts, una estàtica per al dia i l’altra consistent en un espectacle audiovisual per quan es fa fosc. Totes dues tenen com a element central un arbre de 8 metres d’alçada i parteixen del concepte de que tots/es som Nadal, tant individual com col·lectivament, i per tant som capaços d’il·luminar totes les persones que ens envolten.

Un projecte amb dos parts: una per al dia i una en fer-se fosc
El muntatge decoratiu de la campanya de Nadal de la seu de l’IEI és fruit d’una empresa referent en el sector dels esdeveniments, especialistes en el disseny de continguts escènics i culturals, apostant per la innovació i les noves tecnologies. S’ha buscat que, amb la mínima instal·lació possible, el visitant pugui percebre una experiència global i participativa, creant dos ambients diferents a partir d’una mateixa proposta: una de dia i l’altra en fer-se fosc, sempre emmarcades en una mirada de Nadal però a la vegada conceptualment trencadora. A la vegada, s’ha mirat de complir amb la capacitat de poder ser exposat durant els quaranta dies d'exhibició i en condicions d'intempèrie.

El concepte
La proposta parteix de la base que el Nadal suggereix un moment d’introspecció, on veiem que tots/es som, d’alguna forma i directament, Nadal, en el sentit que som persones que podem donar llum a altres persones, de manera que som éssers que il·luminem a tots aquells que ens envolten.

A la vegada, hi ha la idea de que, quan busquem la llum, mirem en vertical amunt, i per això es vol convidar a que la gent faci una mirada en vertical. Això s’ha aconseguit instal·lant al Pati del IEI un arbre d’aproximadament 8 metres d’alçada, un arbre molt peculiar, fet d’escales de fusta, material noble, com som cada un de nosaltres, i amb una escala que és el símbol de la voluntat individual del creixement personal, de l’evolució cap a ser millors persones, millor societat i millor humanitat.

L’arbre de Nadal de l’IEI, és, a la vegada, un bosc de miralls, on cada un de nosaltres ens podem veure reflectits des de diferents perspectives, i és que això és un individu: un ésser amb moltes mirades, amb múltiples opinions, amb diferents creences, amb diferents potencialitats... i totes i cada una d’elles el més positives possibles.

És aquest punt el que vol potenciar aquest efecte d’acolliment, ja que l’arbre pretén reflectir la part més positiva de cada una de les nostres perspectives: la nostra mirada envers l’esperança, envers el Nadal.

D’aquesta manera, hi ha una gran escultura al mig del Pati, simulant un arbre de Nadal totalment abstracte i que juga a ser l’element diürn que atrau les mirades. Aquesta estructura està complementada per altres de més petites, creant un bosc, totalment metafòric, d’arbres de Nadal. L’arbre gran suggereix, a més, l’estructura típica cònica simbòlica d’arbre de Nadal, és una estructura  totalment abstracta, que acull totes les cultures, races, condicions, creences. És un símbol de punt de trobada, com també ho és l’arbre de Nadal en les nostres llars.

Una experiència també col·lectiva
Tal com s’ha dit, el projecte consta de dues parts, i la segona ve enllaçada amb la primera, atès que, si tots som Nadal en la nostra individualitat, en comunitat encara més, i això es veu reflectit en els diferents racons de l’arquitectura a partir de l’espectacle de llum i so, transformant l’espai del Pati de l’Institut d’Estudis Ilerdencs.

Això s’experimentarà mitjançant la immersió en una història sensorial que s’executa quan es fa fosc, moment en què l’arbre regala un espectacle coreogràfic entre el so, la llum i els efectes especials. Des del nucli central de la instal·lació, així com de la balconada, diferents projectors de llum robotitzada creen un seguit d’efectes projectats a les parets del Pati, i l’espai es va transformant a partir dels efectes de llum. El resultat és un ambient evolvent, donant un discurs de reconeixement a la força del Nadal, i a la llum com a simbologia.

La música
La música és un altre element essencial en aquest projecte, perquè té un caràcter totalment complementari per a la creació de les emocions i sensacions preteses.

Per això s’ha proposat la combinació de músiques a partir del so que crea la natura, conjugant peces més universals conjuntament amb cors internacionals de veus blanques, barrejats amb creacions més reconegudes per al gran públic i de caràcter més popular en el marc dels grans clàssics, arribant a crear una banda sonora pròpia del projecte, fet que, per si sol, ja és un reclam que convida a gaudir de la instal·lació.