L’objecte d’aquestes bases-convocatòria és regular la concessió d’ajuts econòmics a ajuntaments, als editors professionals i les empreses privades, i, també, a les entitats sense ànim de lucre per a la publicació d’obres d’interès cultural, local, comarcal o de la demarcació de Lleida, així com les que siguin d’interès per a la projecció cultural del territori durant les anualitats 2025 i 2026.

Són objecte de subvenció tots els llibres publicats, en llengua catalana o occitana, dins el període d’execució previst a l’article 9, pertanyents a qualsevol gènere literari: assaig, poesia, narrativa, dramatúrgia, còmic i obres il·lustrades, Ilibres per a públic infantil i juvenil, Ilibres de caire humanístic o científic, que tinguin una temàtica referida o d’interès a les comarques de Lleida i/o que siguin d'autors nascuts o que viuen a la demarcació de Lleida.

I també són objecte de subvenció les revistes i/o altres publicacions periòdiques de caràcter local o comarcal de les terres de Lleida editades en llengua catalana o occitana, en format paper o electrònic, publicades dins el període d’execució previst a l’article 9.

Per poder optar a les subvencions, s'han de complir els requisits següents:

En el cas dels llibres:

  1. S'han de publicar en el període que determina l'article 9 d'aquestes bases.

  2. Per a obres en català, els tiratges han de ser d'un mínim de 500 exemplars i d'un màxim de 2.000, a excepció dels llibres amb el logotip de l'Associació de Lectura Fàcil, els de poesia i les obres de teatre, que han de tenir un tiratge mínim de 300 exemplars. Les obres en occità han de tenir un tiratge mínim de 300 exemplars i un màxim de 1.500; en tots els supòsits s'hi inclouen els exemplars no venals.

  3. Els textos en català han d'estar redactats d'acord amb les normatives que estableix l'Institut d'Estudis Catalans. Els textos en occità han d'estar redactats d'acord amb la Gramatica occitana de Loís Alibèrt. Els textos en la variant aranesa han d'estar redactats d'acord amb les Normes ortografiques der aranés, text aprovat en el Ple del Conselh Generau d'Aran el 5 d'octubre de 1999.

  4. El text ha de ser d'un mínim de 50 pàgines de 2.100 espais, exceptuant-ne els llibres infantils, els de poesia, les obres de teatre, els còmics, les novel·les gràfiques, els cançoners i els llibres d'autors clàssics o les obres clàssiques. A l'efecte d'aquestes bases, s'entén per cançoner aquell llibre de cançons que inclou el text de la cançó i la partitura; s'entén per autors clàssics aquells que són els màxims representants d'una època o d'un gènere; i s'entén per obra clàssica, l'obra feta per aquests autors o que de manera general es considera com a part del cànon o com a model de referència. En el cas de llibres editats conjuntament amb mapes complementaris, el text ha de ser d'un mínim de 32 pàgines de 1.615 espais.

I, en el cas de revistes o altres publicacions periòdiques:

  1. S'han de publicar en el període que determina l’article 9 d’aquestes bases.
  2. Els textos en català han d'estar redactats d'acord amb les normatives que estableix l'Institut d'Estudis Catalans. Els textos en occità han d'estar redactats d'acord amb la Gramatica occitana de Loís Alibèrt. Els textos en la variant aranesa han d'estar redactats d'acord amb les Normes ortografiques der aranés, text aprovat en el Ple del Conselh Generau d'Aran el 5 d'octubre de 1999.

La finalitat de les subvencions és: contribuir a la producció de la literatura en llengua catalana o occitana, així com al foment i a la difusió dels elements culturals i lingüístics propis del territori de Lleida.

Les entitats privades sense ànim de lucre amb seu social o delegació a les comarques de Lleida que, d’acord amb els seus estatuts, tinguin entre els seus objectius la promoció de la cultura.
1. Les dades del sol·licitant:
  • Identificació de qui subscriu la sol·licitud i del caràcter amb què ho fa. Ha d'acreditar la representació legal o els poders atorgats.
  • Identificació de qui ha de ser el beneficiari, és a dir la persona que hagi d'exercir l'activitat que en va fonamentar l'atorgament o que estigui en la situació que en legitimi la concessió.
2. L’objecte de la sol·licitud, amb la descripció de l’actuació per a la que es sol·licita, el cost de l’actuació a realitzar i l’import de la subvenció que es demana.
3. La previsió de finançament de l’actuació.
4. La previsió temporal de la seva execució.
5. Declaració responsable:
5.1. La declaració responsable respecte els extrems dels articles 10 i 12 de les Bases generals reguladores de l’atorgament de subvencions de la Diputació de Lleida i els seus organismes autònoms:
  • Que les dades es corresponen a les previsions fetes fins a la data, i en el supòsit que la previsió de finançament tingui variacions es compromet a comunicar-les a la Diputació de Lleida o els seus organismes autònoms.

  • Que accepta les bases generals de les subvencions de la Diputació de Lleida i els seus organismes autònoms.

  • Que accepta l'ajut que en aplicació de les esmentades bases li pugui atorgar la Diputació de Lleida o els seus organismes autònoms, així com les condicions que se li puguin derivar de l'acord d'atorgament.

  • Que executarà l'activitat objecte de l'ajut, justificarà la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat prevista en l'acord d'atorgament.

  • Que es sotmetrà a les actuacions de comprovació i control financer de la Diputació i altres entitats de control competents amb el compromís d'aportar la documentació que sigui requerida.

  • Que disposa dels llibres comptables, dels registres diligenciats i de la resta de documents degudament auditats en els termes que estableix la legislació, així com dels estats comptables i registres específics que exigeix la resolució o l'acord de concessió, amb la finalitat de garantir l'exercici adequat de les facultats de comprovació i control.

  • Que, en el cas que es concedeixi la subvenció, farà constar la participació econòmica de la Diputació o de l'Organisme Autònom corresponent en les accions de publicitat de les actuacions objecte d'ajut, en compliment del que disposa l'article 18.4 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

  • Procedir al reintegrament dels fons percebuts en els casos que preveu l'article 37 de la Llei General de Subvencions.

  • Que es compromet a adequar l'activitat subvencionada als principis ètics i a les regles de conducta que permetin assegurar el compliment dels principis d'igualtat, d'objectivitat i transparència i, en particular, s'obliga a:

    • Facilitar a la Diputació de Lleida o els seus organismes autònoms la informació establerta per la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i qualsevol altra que li sigui requerida d'acord amb la normativa vigent.

    • Comunicar a la Diputació de Lleida o els seus organismes autònoms les possibles situacions de conflicte d'interessos o d'altres anàlogues de què tingui coneixement que afectin, directa o indirectament, a la subvenció concedida i puguin posar en risc l'interès públic.

    • Abstenir-se de realitzar, fomentar, proposar o promoure qualsevol mena de pràctica corrupta que afecti o pugui afectar la relació subvencional en els termes previstos en el Codi Penal Vigent en cada moment.

    • Que no ha estat objecte de sancions administratives fermes, ni de sentències fermes condemnatòries per haver exercit o tolerat pràctiques laborals considerades discriminatòries per raó de sexe o de gènere, d'acord amb el del punt 1. de l'article 11 de la Llei 17/2015, de 21 de juliol, d'igualtat efectiva de dones i homes.

  • Que acreditarà la contractació de les actuacions objecte de la subvenció en els casos en què el pressupost de l'actuació sigui superior a les quanties establertes per al contracte menor en la legislació en matèria de contractació en vigor.

  • Que acompleix tots els requisits per obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora enumerats a l'article 13 de la LGS.

  • No haver estat condemnada mitjançant sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions o ajuts públics o per delictes de prevaricació, suborn, malversació de cabals públics, tràfic d'influències, fraus i exaccions il·legals o delictes urbanístics.

  • No haver sol·licitat la declaració de concurs voluntari, no haver estat declarada insolvent en qualsevol procediment, no estar declarada en concurs, llevat que en aquest hagi adquirit l'eficàcia un conveni, no estar subjecta a intervenció judicial o haver estat inhabilitada d'acord amb la Llei 22/2003, de 9 de juliol, concursal, sense que hagi conclòs el període d'inhabilitació fixat a la sentència de qualificació del concurs.

  • No haver donat lloc, per una causa de la qual hagin estat declarada culpable, a la resolució ferma de qualsevol contracte subscrit amb l'Administració.

  • No estar incursa la persona física, els administradors de les societats mercantils o els que tinguin la representació legal d'altres persones jurídiques, en algun dels supòsits de la Llei 3/2015, de 30 de març, reguladora de l'exercici de l'alt càrrec de l'Administració General de l'Estat, de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'incompatibilitats del personal al servei de les administracions públiques, o que es tracti de qualsevol dels càrrecs electius que regula la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, en els termes que estableixin aquesta normativa o la normativa autonòmica que reguli aquestes matèries.

  • Que està al corrent del compliment de les obligacions tributàries i amb la Seguretat Social, i es compromet expressament a mantenir el compliment d'aquest requisit durant el període inherent al reconeixement del dret al cobrament de la subvenció.

  • Que està al corrent de les seves obligacions financeres amb la Diputació de Lleida i no és deutor amb la mateixa per cap resolució de procedència de reintegrament i es compromet expressament a mantenir el compliment d'aquest requisit durant el període inherent al reconeixement del dret al cobrament de la subvenció.

  • No tenir la residència fiscal en un país o un territori qualificat per reglament com a paradís fiscal.

  • No estar sancionada mitjançant resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtenir subvencions segons la Llei General de Subvencions o altres lleis que ho estableixin.

5.2. Com a condicions específiques per la tipologia de beneficiari i/o objecte de la línia de subvenció, caldrà presentar una declaració responsable complementària segons model facilitat per l’IEI:

I. Que en cas que el sol·licitant sigui beneficiari de la subvenció que s’atorgui superior a 10.000,00 €, i sigui persona jurídica, acreditarà la informació relativa a les retribucions dels òrgans de direcció o d’administració a efectes de fer-les públiques, en aplicació de l’article 15.2 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

II. Que en cas d’empreses amb una plantilla igual o superior a vint-i-cinc persones disposen de mitjans per a prevenir i detectar casos d’assetjament sexual i d’assetjament per raó de sexe en llurs centres de treball i per a intervenir-hi, i tenen protocols d’abordatge i prevenció de l’assetjament sexual i per raó de sexe, d’acord amb l’article 29 de la Llei 5/2008, del dret de les dones a erradicar la violència masclista. Caldrà acreditar-ho mitjançant protocols d’actuació, contractes, certificacions o altra documentació justificativa que en permeti la comprovació.

III. Si es tracta d’una associació, no esta sotmesa en les causes de prohibició previstes als apartats 5 i 6 de l'article 4 de la Llei orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del dret d'associació.

IV. Si es tracta d’una associació, que no s’ha suspès el procediment administratiu d'inscripció per trobar-se indicis racionals d'il·licitud penal, en aplicació del que disposa l'article 30.4 de la Llei orgànica 1/2002, en tant no recaigui resolució judicial ferma en virtut de la qual es pugui practicar la inscripció al registre corresponent.

V. Que, en cas d’empreses públiques o privades, de més de cinquanta treballadors fixes (triar una de les tres opcions):

  1. Dona ocupació a un nombre treballadors minusvàlids no inferior al 2 % de la plantilla, d’acord amb l’article 38.1 de la Llei 13/1982, de 7 d’abril, d’integració social de minusvàlids, o bé
  2. Està exempta del compliment segons l’article 1 del Reial Decret 364/2005, de 8 d'abril, pel qual es regula el compliment alternatiu amb caràcter excepcional de la quota de reserva a favor dels treballadors amb discapacitat, o bé
  3. Està exempta del compliment segons l’article 4 del Decret 86/2015, de 2 de juny, sobre l'aplicació de la quota de reserva del 2 % a favor de persones amb discapacitat en empreses de cinquanta o més treballadors i de les mesures alternatives de caràcter excepcional per al seu compliment.
VI. Que, en cas d’empreses, s’utilitza, almenys, el català en la retolació, en els avisos i en la documentació adreçats al públic, mentre estigui vinculada a l’objecte de l’ajut, en compliment al que disposa l’article 33 de de la Llei 1/1998, de política lingüística (LPL).

VII. Les prohibicions d’obtenir subvencions també afectaran a les empreses que siguin continuació o es derivin, per transformació, fusió o successió, d’altres empreses que hagin estat objecte de les esmentades prohibicions.

5.3. Aquests document caldrà presentar-lo si és el primer cop que es relaciona amb la Diputació de Lleida i/o els seus organismes autònoms o quan hi hagi canvis respectes les dades del document d’alta ja presentat anteriorment.

  • Document d’alta de tercers, amb les dades del compte bancari al qual, si l’activitat  proposada és subvencionada, s'ha de transferir l'import de la subvenció
  • Certificat de titularitat del compte corrent emès per l'entitat financera.
  • NIF/CIF (només si és el primer cop que es relaciona amb l'IEI)
  • En cas d'empreses: Escriptura de constitució (només si és el primer cop que es relaciona amb l'IEI).
  • En cas d'associacions sense ànim de lucre: només en el cas que sigui la primera vegada que s'acullen a aquesta convocatòria i en els casos que s'hagi produït una modificació dels estatuts presentats en anteriors convocatòries, una còpia dels estatuts vigents i del document que acrediti la seva inscripció al registre corresponent.
5.4.A) Documentació tècnica específica per a llibres:

  • 5.4.1 Entregar 3 exemplars impresos de l'obra per a projectes 2025, i un resum signat per l'autor per projectes 2026 (en format electrònic).
  • 5.4.2 Currículum dels autors.
  • 5.4.3 Pressupost desglossat de la despesa (IVA inclòs) segons model determinat per l'IEI.
  • 5.4.4 Característiques de l'edició (format, col·lecció, etc.).
  • 5.4.5 Quan, en el material de difusió constin altres col·laboradors, cal facilitar la informació detallada sobre la manera com han donat suport a l'activitat.
  • 5.4.6 Caldrà acreditar en cas que se sol·liciti subvenció per a una obra creada per un autor que hagi nascut i/o visqui a la demarcació de Lleida.
  • 5.4.7 Caldrà acreditar en cas que l'edició presentada es faci amb principis de sostenibilitat d'acord amb el criteri de valoració 16.
  • 5.4.8 Caldrà acreditar en cas de disposar d'un pla de cessions de les publicacions subvencionades d'acord amb el criteri de valoració 16.

Per acreditar el compliment dels punts 5.4.A) 5.4.5, 5.4.6, 5.4.7 i 5.4.8, caldrà aportar el model de declaració responsable específica de publicitat facilitat per l’IEI.

5.4.B ) Documentació tècnica específica per a publicacions periòdiques:

  • 5.4.1 Entregar 2 exemplars impresos de la publicació per a projectes 2025, i un resum per projectes 2026 (en format electrònic).
  • 5.4.2 Pressupost desglossat de la despesa (IVA inclòs), segons model determinat per l'IEI.
  • 5.4.3 Característiques de l'edició (format, col·lecció, etc.).
  • 5.4.4 Quan, en el material de difusió constin altres col·laboradors, cal facilitar la informació detallada sobre la manera com han donat suport a l'activitat.
  • 5.4.5 Caldrà acreditar en cas que l'edició presentada es faci amb principis de sostenibilitat d'acord amb el criteri de valoració 16.
  • 5.4.6 Caldrà acreditar en cas de disposar d'un pla de cessions de les publicacions subvencionades d'acord amb el criteri de valoració 16.

Per acreditar el compliment dels punts 5.4.B) 5.4.4, 5.4.5 i 5.4.6, caldrà aportar el model de declaració responsable específica de publicitat facilitat per l’IEI.

També s’haurà d’aportar la memòria detallada de l’actuació, en la qual hauran de constar les dades relatives als criteris de valoració a què fa referència l’article 16.

electrònica generada a partir d’un certificat electrònic que identifiqui el signant, ja sigui com a persona o en exercici del seu càrrec, d’acord amb el que recull el decret de la Presidència de la Diputació de Lleida 4625/2018, de 29 d’octubre, de Política de signatura electrònica de la Diputació de Lleida i dels seus organismes dependents (https://seuelectronica.diputaciolleida.cat/documentPublic/download/915).

En cas que la documentació presentada sigui incorrecta o incompleta, l’IEI sol·licitarà que s’esmeni o completi durant un període de 10 dies hàbils, advertint que, d’incomplir ne el termini establert, s’arxivarà d’ofici l’expedient sense cap tràmit posterior. La presentació de la sol·licitud de subvenció significa la plena acceptació d’aquestes Bases.

L’IEI podrà comprovar les dades que els beneficiaris aportin per al càlcul de les
puntuacions, demanant-los aclariments en cas de dubte. Si un cop assignada la subvenció es comprovés que alguna de les dades aportades no s’ajusten a la realitat, l’ens beneficiari haurà de procedir a la devolució de la part de la subvenció que, d’acord amb les dades reals, no els pertocaria, a banda de la resta de penalitzacions legalment establertes.
Obertura convocatòria: 
10/6/2026 (9.00h)

Tancament convocatòria: 
29/6/2026 (12.00h)

Termini justificació: 

Anualitat 2025: dos mesos des de la publicació al BOP de la resolució de la convocatòria
Anualitat 2026: 31/3/2027

 

Properament

Subvencions per a Publicacions d’interès local i comarcal de les Terres de Lleida per l’anualitat 2025 i 2026