DIADA IEI 2025

EL PODER DE LA LLENGUA

07/08/2025

El cicle "El poder de la llengua", organitzat per l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI) per a la Diada 2025, té com a objectiu principal destacar la importància de la llengua catalana com a eina de cohesió social i creació de comunitat. Mitjançant una sèrie de conferències, taules rodones i actes innovadors, es posaran sobre la taula temes clau relacionats amb la promoció, l’ús i els reptes del català en diversos àmbits de la societat actual. Aquest cicle vol subratllar el valor del català com a vehicle d’identitat, comunicació i innovació, així com la seva capacitat per unir persones de diferents orígens i contextos. Com va dir Prat de la Riba, "la llengua és l’ànima tangible d’un poble”, i sense ella, el poble no té futur. Aquesta idea reflecteix el paper central del català en la construcció de la identitat col·lectiva i la cohesió social, un aspecte que el cicle pretén reforçar i promoure.



Presentem una demostració literària de creativitat artificial, un taller performatiu en què es valorarà la incorporació no reglamentària d’un nou membre a l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana: una intel·ligència artificial. Només hi ha un entrebanc: la IA no és Persona. Pot ser, aleshores, escriptora?


Dilluns 8 de setembre

18.30h – Aula Magna

És escriptor si no és persona? Una demostració literària de creativitat artificial

Un projecte de Cosines llunyanes (Estampa, Josep Pedrals, Eulàlia Guarro i Maria Farràs), acompanyats per la música Edurne Arizu.



Ens centrem en la dimensió lingüística i en l’anàlisi de la situació actual del català amb tres conferències que combinen el rigor acadèmic amb la implicació cívica. Abordarem qüestions fonamentals com la relació entre llengua i política, els entrebancs que dificulten la normalització del català i la necessitat de recuperar-ne el prestigi. Un espai de reflexió crítica i de reivindicació activa de la llengua.

 
Dimarts 9 de setembre

18.30h – Aula Magna + canal estríming
 
Llengua, política i futur a les illes Balears

A càrrec de Fanny Tur, historiadora, activista cultural i política eivissenca.

 
Dimarts 16 de setembre

18.30h – Aula Magna + canal estríming

Els obstacles actuals per a la normalitat d’ús de la llengua catalana

A càrrec de Josep-Lluís Carod-Rovira, polític i filòleg.

 
Dimecres 17 de setembre

18.30h – Aula Magna + canal estríming

Gosar poder una llengua amb poder

A càrrec de Josep Murgades, filòleg, traductor i catedràtic de literatura.



Sota el lema “Els altres catalans - 100 anys del naixement de l'escriptor Francesc Candel. Jornades de reflexió i diàleg sobre la integració cultural a Catalunya”, ens sumem a la commemoració del centenari del naixement de Paco Candel (1925-2007), una figura clau en la reflexió sobre la identitat catalana i la diversitat cultural.


Dimarts 23 de setembre

18.30h – Aula Magna + canal estríming

Paco Candel, Els altres catalans

Genís Sinca, periodista i escriptor. Autor de la biografia de Francesc Candel. 

Conversa amb l’escriptor Mariona Lladonosa, politòloga, doctora en Sociologia i directora de la Unitat d'Igualtat i Diversitats de la UdL.

 
Dimecres 24 de setembre

18.30h – Aula Magna + canal estríming

Reptes en l’acollida i formació en llengua catalana als nouvinguts

Hi participen:

- Lourdes Flotats, llicenciada en filologia catalana. Professora de secundària.

- Xavier Alonso, membre del patronat de la Fundació Migra Studium

- Conxita Navarro, professora de català per a adults del CNL de Lleida

Modera Marisa Samitier, professora de llengua i literatura, i membre de la Secció de Llengua i Literatura de l'IEI.