Joan Talarn destaca “la implicació i la influència de la impremta de la Diputació en el món de les arts gràfiques de Lleida”

08/09/2022
Ho ha dit en la inauguració de l'exposició 'A tota màquina-140 anys d'impremta a la Diputació de Lleida' que commemora la creació de la Impremta Provincial

La mostra es podrà veure a l'Espai iX de l'IEI fins al 9 d'octubre i ha estat comissariada per l'ex treballador Dionís Gutiérrez



El president de la Diputació de Lleida i de l'Institut d'Estudis Ilerdencs, Joan Talarn, ha inaugurat aquest dijous l'exposició 'A tota màquina-140 anys d'impremta a la Diputació de Lleida', que es podrà veure fins al 9 d'octubre a l'Espai iX de l'IEI. La mostra és un homenatge als 140 anys de la creació i activitat de la Impremta Provincial de la Diputació.

A més de Joan Talarn, a l'acte hi han assistit la vicepresidenta de l'IEI, Estefania Rufach; el director de l'IEI, Joan Josep Ardanuy; els ex presients de la Diputació Josep Pont i Jaume Gilabert; Laura Artero, responsable de la Impremta de la Diputació de Lleida; Berta Iglesias Ballesté, antiga propietària de la Impremta Mariana; i Dionís Gutiérrez, ex treballador de la Impremta de la Diputació de Lleida i comissari de l'exposició, que a més ha ofert els detalls tècnics sobre el contingut de la mostra.

En la seva intervenció, Joan Talarn ha definit l'exposició com "un exemple de treball col·lectiu de diferents serveis de la Diputació de Lleida" i del seu paper dins la societat lleidatana. En aquest sentit, ha recordat que la impremta és "un dels molts serveis" que la Diputació ofereix a "ajuntaments i entitats i que manté al llarg de casi un segle i mig la mateixa vocació tot i els grans avenços tecnològics, als quals s'ha anat adaptant". Uns avenços que han afectat les arts gràfiques, però també a la mateixa Diputació, ha precisat Talarn.

El president ha fet un breu repàs a la història a la Impremta Provincial, tot recordant que va néixer el 1882 amb un doble objectiu: imprimir el Butlletí Oficial i ser la primera escola d'arts i oficis que es va crear a Lleida, donant una sortida de vida als nens i nenes acollits a la Casa de la Misericòrdia. Va ser així com va sortir "una generació de tipògrafs i experts impressors" que aviat farien feina també en les impremtes privades.

Talarn també ha recordat que la peça més destacada de la mostra de l'IEI és una màquina d'imprimir que "ha estat cedida per la Impremta Mariana, que és idèntica a la primera màquina que va tenir la Impremta de la Diputació i que ha estat reparada i posada al dia pels serveis de Manteniment".

Tot plegat evidencia "la implicació i la influència de la impremta de la Diputació en el món de les arts gràfiques de Lleida", un fet que es fa palès en "la creació del logotip 'Imprès a Lleida' que impremtes i editorials posen en els seus treballs", remarcant així la tradició consolidada a les nostres terres en la difusió de les idees, que és allò que va provocar el naixement de les arts gràfiques.

La mostra ofereix, doncs, l'oportunitat de veure, a més de dates concretes i alguna fotografia retrospectiva, una màquina rotoplana tipogràfica fabricada el 1923 recuperada de la desapareguda Impremta Mariana, la qual va cedir tot el seu material tipogràfic a la Diputació de Lleida. Segons Nik Howard, del Howard Iron Museum de Canadà, aquesta màquina pot ser una Schnell Laufer o premsa cilíndrica ràpida, una construcció típica alemanya durant el període 1905-1930. Pel que fa al seu creador, podria ser qualsevol persona, des de Worms fins a Albert Franthenthal, ja que, a part d'alguns petits canvis, totes tenien el mateix aspecte.

L'exposició també inclou l'original del Butlletí Oficial de la Província que va donar peu a la posada en marxa de la Impremta, el llibre d'actes de la Diputació Provincial on es prenen els acords per la seva creació i unes caixes tipogràfiques, entre d'altres peces i elements. A més, des de la Diputació i de l'IEI, s'ha ofert als centres escolars la possibilitat de visitar l'exposició en grups, tenint en compte la capacitat didàctica de la mostra.

L'origen de la Impremta Provincial se situa, doncs, al 1882, i va ser en base a dos fets cabdals: la creació de les diputacions com a ens administratius i l'establiment de la Casa de Misericòrdia com a centre d'atenció per a orfes desemparats. Donat que una de les àrees de la Diputació Provincial era la Beneficència Pública, va ser dins d'aquest camp d'activitat que assumí la direcció de la Casa de Misericòrdia, que donava acollida a tots els orfes provinents de la Casa de Maternitat, amb la qual cosa es plantejà tot seguit la necessitat d'atendre la seva educació i formació professional. Així, en un primer moment la impremta es va dedicar a la gestió de documentació administrativa pròpia, però també a la formació i integració professionals dels orfes.

Encara avui, tot i que desaparegut el sistema dels aprenents, resta en funcionament la Impremta Provincial com a tal, i alguna de les màquines dels seus inicis són exposades a la Sala Temàtica d'Arts Gràfiques, dins els tallers que ocupa avui dia la impremta a les seves dependències del Complex de la Caparrella. Aquest és el motiu que ara ha mogut la Diputació i l'IEI a commemorar amb aquesta petita exposició els 140 anys de la creació de la Impremta Provincial.