Òscar Dalmau, Mariona Lladonosa i Miqui Puig parlen a l’IEI de disseny, música i país al voltant de la figura de Jordi Fornas

12/07/2021
El pintor i dissenyador gràfic barceloní va ser l’encarregat de donar forma amb les seves creacions gràfiques a molts dels projectes del catalanisme cultural dels anys 60 i 70.

La taula rodona d’avui es complementarà a partir de dijous amb l’exposició ‘Fornas. La imatge de la Catalunya dels 60’, que es podrà veure a la Zona Zero de l’IEI fins al 5 de setembre.

 

L’Aula Magna de l’Institut d’Estudis Ilerdencs ha acollit aquest dilluns la taula rodona ‘Fornas-Disseny/Música/País’, al voltant de la figura del pintor i dissenyador gràfic Jordi Fornas.

L’acte ha comptat amb la participació d’Òscar Dalmau, comunicador que treballa a la ràdio, la televisió i DJ esporàdic; la politòloga, doctora en sociologia i professora del Departament de Geografia i Sociologia de la UdL Mariona Lladonosa; i el músic, comunicador i productor musical Miqui Puig, actuant com a moderador el dissenyador gràfic Pau Llop. També ha assistit el director de l’IEI, Joan Josep Ardanuy. La taula rodona s’ha celebrat amb aforament limitat i control d’accés.

Nascut a Barcelona el 1927, Jordi Fornas i Martínez va ser una personalitat cabdal en el disseny gràfic de la segona meitat del segle passat, quan va ser el responsable de la imatge gràfica de grans referents de la cultura catalana, com ara Edicions 62 (amb col·leccions com ‘La Cua de Palla’, ‘El Balancí’, ‘El Trapezi’, etc.), els inicis de la Gran Enciclopèdia Catalana, la revista ‘Serra d’Or’ i les Publicacions de l’Abadia de Montserrat, a més de la històrica discogràfica Edigsa.

Avui, Òscar Dalmau, Mariona Lladonosa i Miqui Puig han glossat la figura de Jordi Fornas i han aprofundit en la particular estètica de les seves creacions, que van esdevenir una icona amb un segell característic que ens fa viatjar a la Catalunya dels anys 60 i 70. La seva identitat gràfica és la suma del tipus de recursos gràfics que utilitzava en els dissenys, del moment històric específic del país i de la cultura d’aquell moment.

Fornas va ser, doncs, el dissenyador d’una gran part de la producció gràfica en sectors com l’editorial i el discogràfic, i d’un gran ventall d’autors i intèrprets d’aquella dècada. En el cas, per exemple, de la seva feina per Edigsa, va fer portades per artistes com Raimon o Serrat. Per tot plegat, Jordi Fornas està considerat com un dels encarregats de donar forma a molts dels projectes del catalanisme cultural.

En qualsevol cas, va aconseguir un disseny gràfic peculiar, de vegades combinat amb fotografies d'ell mateix i sempre lligat amb la modernitat europea del moment, amb la qual cosa va dotar aquells projectes innovadors d'un aspecte trencador que res tenia a veure amb la imatge conservadora anterior.

La seva figura i la seva obra seran objecte, a més, d’una exposició que s’inaugurarà aquest dijous a la Zona Zero de l’IEI sota el títol ‘Fornas. La imatge de la Catalunya dels 60’, on es podrà veure una bona part de la seva creació. La mostra romandrà oberta fins al 5 de setembre.