L’IEI, altaveu de l’obra de Jordi Fornas, dissenyador gràfic de referència de la cultura catalana del segle passat

15/07/2021
‘Fornas. La imatge de la Catalunya dels 60’ es podrà veure a la Zona Zero fins al 5 de setembre i recull part de la producció gràfica que el creador va fer per a sectors com l’editorial i el discogràfic.

 

‘Fornas. La imatge de la Catalunya dels 60’ és el títol de l’exposició que fins al 5 de setembre es podrà veure a la Zona Zero de l’Institut d’Estudis Ilerdencs al voltant de l’obra d’aquest dissenyador de referència de la cultura catalana.

De fet, aquesta es podria considerar la ‘setmana Fornas’ a l’IEI, ja que el passat dilluns l’Aula Magna va acollir una taula rodona al voltant d’aquest creador titulada ‘Fornas-Disseny/Música/País’ en què hi van prendre part Òscar Dalmau, Mariona Lladonosa i Miqui Puig.

Jordi Fornas i Martínez (Barcelona, 1927-2011) va ser un pintor i dissenyador gràfic la producció artística del qual pren com a punt de partida l’expressionisme per desembocar en un llenguatge de formes abstractes, estructurades i reflexives. Segons alguns crítics de la seva generació, la seva pintura revela una sensibilitat excepcional colorista, sense ser molt conegut fora dels cercles íntims de l’artista, ja que, des del 1960, es dedicà preferentment a treballs gràfics.

Va ser en aquest camp on assolí un prestigi i reconeixement considerables, en gran mesura perquè va ser el dissenyador d’una gran part de la producció gràfica en sectors com l’editorial i el discogràfic, i d’un gran ventall d’autors i intèrprets d’aquella dècada.

Així, va ser el responsable de la imatge gràfica de grans referents de la cultura catalana, com ara Edicions 62 (amb col·leccions com ‘La Cua de Palla’, ‘El Balancí’, ‘El Trapezi’, etc.), així com dels inicis de la Gran Enciclopèdia Catalana, la revista ‘Serra d’Or’ i les Publicacions de l’Abadia de Montserrat, a més de la històrica discogràfica Edigsa.

La gràfica de Jordi Fornas ens fa viatjar en el temps fins a la Catalunya dels 60 i 70. El que defineix la seva identitat gràfica és la suma del tipus de recursos gràfics que utilitzava en els dissenys, el moment històric específic de Catalunya i la cultura d’aquell moment.